دلیل ایجاد بیماری ام اس چیست ؟
نوشته شده توسط : amin

به ‌طورکلی شناخت می‌تواند برای همه افراد ضروری باشد. درواقع هنگامی‌ که نشانه‌ های این بیماری را بدانید، می‌توانید در صورت مشاهده آن‌ها هرچه سریع‌تر روند درمان را آغاز کنید. ام اس یکی از بیماری ‌های پیش ‌رونده بوده که از طریق سیستم ایمنی بدن به وجود می‌آید. بدین صورت که سیستم ایمنی به‌ صورت اشتباه و بخش‌هایی از بدن که در عملکرد روزمره مؤثر هستند، حمله خواهد کرد. در چنین حمله ‌ای پوشش محافظ سلول‌های عصبی دچار آسیب شده و درنهایت منجر به ایجاد اختلال در عملکرد مغز و نخاع خواهد شد. در پاسخ به این سوال که علایم ام اس چیست؟ چگونه تست کنیم؟ بهتر است در ادامه این مطلب از سایت کلینیک نسیم با ما همراه باشید تا به‌ طور کامل در این زمینه شما را راهنمایی کنیم.

 در حال‌ حاضر نام بیماری ام‌ اس را به‌ وفور می‌شنویم. اما ممکن است همه ما با آن آشنا نباشیم. به ‌طور معمول کسانی که دچار این بیماری می شوند، ام اس  ابتدایی ‌ترین علائم خود را در سن 20 الی 40 سالگی مشاهده می ‌کند و ممکن است در برخی افراد این نشانه‌ها برای مدت‌زمان کوتاهی بهبود یابد  اما دوباره خود را نشان دهد. در واقع می ‌توان گفت که برخی از نشانه‌های بیماری ام اس  به شکل موقت بوده و برخی دیگر نیز به شکل دائمی در افراد وجود دارد.

دلیل ایجاد بیماری ام اس چیست ؟

پیش ‌از بررسی علائم ام اس و پاسخ به این سوال که چگونه بیماری ام ‌اس را در خانه تست کنیم؟ بهتر است که علت ایجاد این بیماری را مورد بررسی قرار دهیم. ام اس یکی از بیماری‌های عصبی بوده که فلج ‌کننده مغز و نخاع است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار گرفته که سبب ایجاد اختلال در عملکرد مغز و سایر بخش‌های بدن می شود.  درآخر نیز این بیماری باعث شده تا عصب‌ها به ‌صورت موقت و یا دائمی دچار آسیب‌های جدی شوند. دامنه بروز اختلال بیماری ام اس بسیار گسترده بوده و می‌تواند شامل خستگی، احساس ضعف، عدم تحرک و حتی مشکل دید شود. در برخی افراد نیز اختلالات حرکتی به‌ وفور دیده شده ‌است. با توجه به بخش درگیر مغز و سیستم عصبی شدت نشانه های  ام اس می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد.  به‌طورکلی می‌توان گفت دلیل خاصی برای بروز این بیماری وجود ندارد.

 اما می‌توان گفت که علل مختلفی در ایجاد آن نقش دارند که ازجمله آن‌ها می‌توان به ژنتیک، منطقه جغرافیای،  استرس و خستگی اشاره کرد. برخی عوامل نیز همانند پایین بودن ویتامین D در خون، استفاده از دخانیات و استفاده بیش ‌ازحد از نمک نیز احتمال ابتلا به ام‌اس را افزایش می‌دهد. به‌ همین خاطر نیز بهتر است همیشه سبک زندگی سالمی را داشته باشید تا با این بیماری خطرناک و آزاردهنده در زندگی رو به‌ رو نشوید.

تست ام اس در خانه چگونه است ؟

 در رابطه با بیماری ام اس سوالی پیش می‌آید که آیا تشخیص ام‌اس در خانه امکان‌پذیر است؟ می‌توان گفت که تست ام اس  در خانه نمی‌تواند تشخیص این بیماری  را به ‌صورت دقیق انجام دهد. اما می‌تواند به بررسی نشانه‌های آن کمک کند. شما با انجام این تست می‌توانید متوجه شوید که مشکوک به بیماری ام اس هستید یا نه و هرچه زودتر برای آغاز روند درمان خود به پزشک مراجعه کنید.

 تشخیص و درمان به ‌موقع این بیماری باعث شده تا پیشرفت آن بسیار کند شود و وضعیت کلی بیمار بهبود یابد. بنابراین همه افراد می‌توانند از تست بیماری ام ‌اس در خانه استفاده کرده و علایم خود را مورد بررسی قرار دهند.

علائم ام اس چیست ؟

به‌ طورکلی برای ‌این که بتوانید در خانه متوجه ام اس  شوید، تنها لازم است تا با علائم آن آشنا شوید. رایج‌ترین علایم ام اس عبارتند از:

  • کاهش سطح انرژی
  • ایجاد تغییر در خواص فیزیکی
  • ایجاد مشکل در بینایی
  • تغییر در عملکرد مغز
  • وجود اختلال در مثانه و روده
  • وجود مشکل در عملکرد جنسی
  • عدم تعادل و مشکل در راه رفتن
  • ایجاد تغییر در خلق‌ و خوی و رفتار
  • سفت شدن عضلات یا ضعف بیش‌ از حد آن ‌ها
  • ناتوانی در صحبت کردن یا بلعیدن
  • افسردگی
  • احساس درد در قفسه سینه

 خوشبختانه برای ام ‌اس روش‌های درمانی زیادی وجود دارد که باعث شده تا علایم این  رو به بهبود بوده و پیشرفت بیماری ام اس کند شود. ازجمله این روش ‌های درمانی می‌توان به کاردرمانی اشاره کرد. البته که گفتاردرمانی نیز می‌تواند برای کسانی که دچار مشکل در حرف زدن هستند، مناسب باشد.

جمع بندی

بیماری ام اس نوعی بیماری پیش رونده بوده که به صورت مستقیم در عملکرد مغز تاثیر می گذارد. این بیماری دارای علائم مختلفی بوده که ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. با شناخت نشانه های ام اس می توانید کنترل بهتری روی این بیماری داشته و عوارض آن را کاهش دهید.





:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردين 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: